Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan dan Pengurangan Melalui Media Tangga Pintar Pada Siswa Kelas 1 SD Negeri 2 Bumirejo
DOI:
https://doi.org/10.57176/jn.v2i2.57Keywords:
Pembelajaran, Matematika, Media Pembelajaran, Tangga PintarAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan penjumlahan siswa kelas I SD Negeri 2 Bumirejo. Media yang digunakan dalam penelitian ini adalah Media Tangga Pintar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan tujuan memecahkan masalah yang ada pada proses pembelajaran. Teknik analis data yang digunakan adalah analisis kuantitatif deskriptif dengan tujuan memberikan gambaran dari subjek penelitian. Data yang digunakan adalah data primer yang didapatkan dari Tes yang diberikan kepada siswa serta dari data sekunder yang didapatkan dari analisis hasil penelitian yang telah dilakukan sebelumnya serta nilai pada pra tindakan. Hasil penelitian menunjukan jika kemampuan penjumlahan dan pengurangan siswa dapat ditingkatkan dengan menggunakan media tangga pintar. Berdasarkan dari hasil tes yang didapatkan Terjadi peningkatan yang signifikan tentang kemampuan matematika materi berhitung penjumlahan dan pengurangan pada siswa kelas I SDN 2 Bumirejo dimana hasil penelitian menunjukkan bahwa ada kenaikan kemampuan berhitung siswa terhadap pelajaran Matematika. Rata-rata nilai kelas pada siklus I adalah 73, 5 atau 64,2% siswa tuntas belajar. Nilai rata-rata kelas pada siklus II sebesar 81,4 atau ketuntasan 92,9 %. Dapat disimpulkan bahwa nilai rata-rata kelas dan ketuntasan siswa pada tiap-tiap siklusnya terjadi peningkatan. Berarti media tangga pintar dapat meningkatkan kemampuan berhitung siswa pada mata pelajaran matematika materi penjumlahan dan pengurangan.
________________________________________________________________________________________________________________________________
This study aims to improve the sum ability of first grade students at SD Negeri 2 Bumirejo. The media used in this research is Smart Ladder Media. The method used in this research is classroom action research (CAR) with the aim of solving existing problems in the learning process. The data analysis technique used is descriptive quantitative analysis with the aim of providing an overview of the research subject. The data used are primary data obtained from the tests given to students as well as from secondary data obtained from the analysis of the results of research that has been carried out previously and the scores on the pre-action. The results of the study show that students' addition and subtraction abilities can be improved by using smart ladder media. According to the test results obtained, the students of SDN 2 Bumirejo I class showed a significant improvement in addition and subtraction math skills, and the results showed that the students' mathematical calculation skills improved. The average class score in the first cycle was 73.5 or 64.2% of the students' complete learning. The class average value in cycle II was 81.4 or 92.9% completeness. It can be concluded that the average class value and student completeness in each cycle has increased. This means that smart ladder media can improve students' numeracy skills in mathematics subject matter of addition and subtraction.
References
DEPDIKNAS. (2007). Buku Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka
Direktorat Pebinaan TK dan (SD. 2007). Pedoman Pembelajaran Bidang. Pengembangan Bahasa di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kemendiknas.
Erviana, V. Y., & Muslimah, M. (2018). Pengembangan media pembelajaran tangga pintar materi penjumlahan dan pengurangan kelas I sekolah dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(1), 58-68.
Juwantara, R. A. (2019). Analisis teori perkembangan kognitif piaget pada tahap anak usia operasional konkret 7-12 tahun dalam pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27-34.
Nawafilah, N. Q., & Masruroh, M. (2020). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Kelas III SDN Guminingrejo Tikung Lamongan. Jurnal Abdimas Berdaya: Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan Dan Pengabdian Masyarakat, 3(01), 37-46.
Susanto, A. (2011). Perkembangan anak usia dini. Kencana Prenada Media Group
Jonkenedi. (2017). Penggunaan Media Tiga Dimensi untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 6 Tahun Ke-6.
Ramdani, R. (2022). Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Tangga Pintar untuk Anak Tuna Grahita pada Pembelajaran Matematika Materi Penjumlahan dan Pengurangan di SLB Negeri 1 Makassar. PATIKALA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 241-253.
Rijt, V, B., Godfrey, R., Van Luit, J. E. H. (2003). The Development Of Early Numeracy In Europe. Journal Of Early Childhood Research, 1 (2), 155-180.
Sadiman, A. S., Raharjo, R., Haryono, A., & Harjito. (2009). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. PT Raja Grafindo Persada.
Santri, F. S. (2016). Pembelajaran Matematika Pendidikan Guru SD/ MI. Yogyakarta: MATEMATIKA.
Sriningsih. (2009). Pembelajaran Matematika terpadu untuk anak usia dini. Pustaka Sebelas.
Yuli, V. E. M. (2018). Pengembangan Media PembelajaranTangga Pintar Materi Penjumlahan dan Pengurangan Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sukowati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.