Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Prestasi Belajar Siswa Bahasa Inggris pada Sekolah Menengah Pertama di Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.57176/jn.v5i1.178Keywords:
eksperimen kuantitatif, kecerdasan emosional, pesantren, prestasi belajar, siswa smpAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kecerdasan emosional terhadap prestasi belajar siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) di lingkungan pesantren. Kecerdasan emosional merupakan aspek penting yang berperan dalam keberhasilan akademik, khususnya dalam konteks pesantren yang menekankan pembentukan karakter, kedisiplinan, dan pembelajaran holistik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain eksperimen semu (quasi-experiment) berupa pre-test post-test control group design. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII di dua SMP yang berada di bawah naungan pesantren di Kabupaten Sidoarjo. Satu kelas ditetapkan sebagai kelompok eksperimen yang mendapat perlakuan berupa pelatihan dan pembiasaan untuk meningkatkan kecerdasan emosional melalui kegiatan terstruktur seperti refleksi diri, diskusi empatik, dan pengelolaan emosi. Kelompok lainnya menjadi kelompok kontrol (siswa kelas VIII B) yang mengikuti pembelajaran seperti biasa tanpa perlakuan khusus. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini mencakup angket kecerdasan emosional, tes prestasi belajar mata pelajaran inti serta dokumentasi akademik. Hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat perbedaan peningkatan prestasi belajar yang signifikan antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Kelompok eksperimen mengalami peningkatan skor rata-rata dari 68,2 menjadi 81,7, sementara kelompok kontrol meningkat dari 69,1 menjadi 73,5. Hasil uji t independen menunjukkan nilai signifikansi di bawah 0,05, yang mengindikasikan bahwa kecerdasan emosional memiliki pengaruh signifikan terhadap prestasi belajar. Temuan ini menunjukkan bahwa pengembangan kecerdasan emosional secara sistematis dapat menjadi strategi yang efektif dalam meningkatkan prestasi akademik siswa SMP di lingkungan pesantren.
_________________________________________________________________________________
This study aims to examine the influence of emotional intelligence on the academic achievement of junior high school (SMP) students in Islamic boarding schools (pesantren). Emotional intelligence is a crucial factor in academic success, particularly in pesantren environments that emphasize character development, discipline, and holistic learning. This research employed a quantitative approach using a quasi-experimental design with a pre-test post-test control group format. The research subjects were eighth-grade students from two pesantren-based junior high schools in Sidoarjo Regency. One class was designated as the experimental group, receiving structured interventions to enhance emotional intelligence through activities such as self-reflection, empathetic discussions, and emotion regulation exercises. The other class served as the control group (grade VIII B students) and continued with standard learning without any special treatment. Instruments used in this study included an emotional intelligence questionnaire, academic achievement tests) in core subjects, and academic documentation. The analysis results revealed a significant difference in academic achievement improvement between the experimental and control groups. The experimental group’s average score increased from 68.2 to 81.7, while the control group’s score rose from 69.1 to 73.5. An independent t-test showed a significance value below 0.05, indicating that emotional intelligence had a statistically significant effect on student achievement. These findings suggest that systematically developing students’ emotional intelligence can be an effective strategy for improving academic outcomes in pesantren-based junior high schools.
References
Arikunto, S. (2019). Dasar-dasar evaluasi pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
Bahari, A. (2022). Integrasi AI dalam pengembangan keterampilan menulis di era digital. Jakarta: Penerbit Cerdas Literasi.
Brackett, M. A., & Rivers, S. E. (2014). Transforming students’ lives with social and emotional learning. Journal of Humanistic Psychology, 52(2), 170–189.
Cavanaugh, C., & Song, L. (2017). Artificial intelligence in education: Promises and implications. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 10(1), 1–13.
Chen, C. M., & Hung, H. J. (2016). Personalized e-learning system based on fuzzy item response theory and learning memory cycle. Computers & Education, 88, 145–157. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.05.008
Durlak, J. A., et al. (2015). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432.
Fitriyah, M. (2018). Literasi akademik siswa SMP: Tantangan dan strategi pembelajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 3(2), 101–110. https://doi.org/10.21107/metalingua.v3i2.5489
Goleman, D. (2016). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books.
Hapsari, D. (2020). Pemanfaatan teknologi berbasis AI dalam pembelajaran bahasa: Peluang dan tantangan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 13–21.
Hidayat, T., & Sari, Y. (2020). Penerapan teknologi interaktif untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 45–53.
Kurniawan, H., & Puspitasari, D. (2019). Pembelajaran berbasis karakteristik individu untuk optimalisasi hasil belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(2), 87–95.
MacCann, C., et al. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150–186.
Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290–300.
Nurgiyantoro, B. (2017). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi. Yogyakarta: BPFE.Nurfidah, L., & Andoyo, B. (2024). Dampak penggunaan teknologi digital dalam pembelajaran menulis: Studi pada siswa SMP. Jurnal Teknologi Pendidikan Digital, 3(1), 22–30.
Putri, A. D., & Lestari, R. D. (2021). Integrasi ChatGPT dalam pembelajaran menulis bahasa Inggris di era digital. Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 15(3), 112–119.
Qualter, P., et al. (2019). Trait emotional intelligence, emotional self-efficacy and student outcomes: A meta-analytic review. Educational and Psychological Measurement, 79(2), 277–302.
Rahmawati, D. (2021). Literasi digital dalam pembelajaran abad ke-21: Integrasi teknologi berbasis AI. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(2), 89–98.
Raharjo, T. (2020). Penggunaan teknologi dalam pembelajaran bahasa: Tantangan dan solusi. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran Bahasa, 7(1), 34–42. https://doi.org/10.24036/jtpb.v7i1.293
Ramadhani, R., & Kusuma, B. (2018). Penggunaan media digital interaktif untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 55–64.
Sanjaya, W. (2016). Metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: Kencana.Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ganal Arief Rahmawan, Ryan Purnomo, Ikhwan Abdillah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.